Oz Damgası(Gamalı Haç,Svastika) ile Türk-İslam İlişkisi


Sitemize ismini vermiş olduğumuz 'Gamalı Haç'ın yahut gerçek ismiyle Svastika'nın Türklerle bağlantısı olduğunu biliyor muydunuz? Svestika'nın Nazizm'den Haç'ın ise Hristiyanlıktan daha da öte bir tarihi bulunmaktadır.
Tarih boyunca birçok medeniyet tarafından kullanılmış olan Gamalı Haç'ın yani Oz Damgasının biz Türkler içinde bir önemi bulunmaktadır. Kültürlere göre yorumlama ve kullanma tarzı olmuştur. Sembole farklı farklı anlamlar yüklenmiştir.Eski Türkler; Sağlık,mutluluk,sonsuz güç ve öbür dünyada yeniden dirilmeyi ifade etmektedir.

Günümüzde bu sembolü gördüğümüzde aklımıza direk Alman Nazi Partisi gelmektedir. Bu yüzeysel bilgilerden kurtulup Türk tarihinin derin sayfalarında sizlerle bir gezintiye çıkalım. Svastika-Gamalı Haç-Oz Damgası ile Türklerin ilişkilerine,Türk kültüründe var olduğunu kanıtlarıyla öğrenelim

Türkler Orta Asya'dan Anadolu'ya göç ederken sadece kendilerini değil kültürlerinide beraber getirmiştir. Bu kültür yüzyıllar boyunca kendisini korumuş ve günümüze kadar gelmiştir.Anadolu'nun köy evlerinde,tarihi yapıtlarda(camii,medrese...) işlemeler yapmıştır. Buralarda İslamiyet'le birlikte Türklüğü harmanlamış ve ortaya Türk İslam Kültür Sentezini ortaya çıkarmıştır. Diğer topluluklar gibi dinini değiştirdikten sonra kültürlerine zarar vermemişlerdir.

Gamalı Haç ya da bizim deyimimizle Oz Damgası başta olmak üzere Türk kültürüne ait birçok şeyi ön plana çıkarmışlardır. Svastika; Ön Türk,Selçuklu,Osmanlı tarihleri boyunca kendini muhafaza etmiştir.Cumhuriyet döneminde Nazi Almanya'sı olarak algılanmış ve ülkemizde yasaklanmıştır.

Gamalı Haç'ı Araplar,Hintler,Türkler,Moğollar,Grekler,Tibetliler olmak üzere birçok ulus kullanmıştır. Şimdi bizleri ilğilendiren şeylere bir göz atalım

İslam'da ve Türk Devletlerinde  Gamalı Haç

Selçuklu ve Osmanlı Dönemlerinde halı kilim motiflerinde ayrıca süsleme resimlerinde ve hat sanatında kullanılmıştır. İslam sanatında süsleme resimlerinde desen ve motif olarak kullanılmıştır. İran'daki Cuma Camii ile ve Lübnan'daki Tiripoli de Taynal camilerinin her ikisinde de svastika motifleri vardır.

Kazakistan'ın Türkistan kentinde bulunan Ahmet Yesevi) Türbesi, ana kapının sağ tarafında değişik tasvir edilmiş bir svastika, ana kapının sol tarafında ise yaygın olarak bilinen haliyle bir svastika bulunmaktadır


 Mevlevi ve Bektaşilerde, insanların grup halinde eksenleri etrafında dönerek “göğe” yükselme inancı yaygındır.

Saz şairleri de sazları ile canları ozlaştırır. Tanrıya eriştirirler. Bu nedenle saz şairlerine ozan denilmektedir. Ozlaşma kavramının, ateş kültünden geldiği düşünülmektedir. Bu kavram, güneş kültüne ait kutsama töreninde de görülmektedir.

Dört yöne salınmış kollarıyla Dış Oğuz tarafından dünyanın dört bir yanına yayıldığını belirtir ve tüm evreni simgeler.

Türkiye'de, başta Milas ve Efes olmak üzere Ege Bölgesinde, svastika kullanımıyla ilgili birçok tarihsel iz bulunur. Amasya Hatuniye camii'nde svastika mevcuttur. Milas'ta Kurşunlu Camii olarak bilinen Firuz Bey Camii'nin giriş kapısı üzerinde bir svastika işareti bulunur, ayrıca Milas Müzesi'nin bahçesinde bulunan bir taşın üzerinde 4 adet svastikadan oluşan bir diktörtgen rölyef vardır.

Diyarbakır'ın dış dünyaya açılan 4 tane kapısı mevcuttur. Bunlar kuzeyde Dağ Kapı (Harput Kapı), batıda Urfa Kapı (Halep Kapı), güneyde Mardin Kapı ve doğuda Yeni Kapı (Dicle Kapı veya Sur Kapı) dır. Surlarda birçok medeniyetin imzası niteliğindeki ve içlerinde Süryanice de yazılı olan kitabeler ve motiflerin yanında görülen gamalı haç şekilleri bulunmaktadır.

Çağdaş Hat sanatçısı üstad Emin Barın‟ın, hem Osmanlıca hem de Latince alfabelerden oluşturduğu bazı hat çalışmalarında, svastika formunu çağrıştıran hat sanatı çalışmaları yaptığı görülmektedir.

Anadolu'da tarih öncesi çağlara ait bulunan ve dünyanın da bu dönemlere ait bilgilere ulaşması açısından gözbebeği olmuş, Konya'da bulunan Çatalhöyük'te yapılan kazılardan elde edilen M.Ö. 7500 yıllarında Cilalı Taş ve Bakır Devrine ait taş tabletlerde ve ev gereçlerinin bir kısmında svastika sembolü kullanılmıştır.

Çatalhöyük'le ilgili olarak kapsamlı araştırmalara imza atmış olan James Mellaart'a göre, “Bütün gamalı haçlar, dışarıya doğru yayılan olan merkezi bir hareketle gösterilir. Kendi statik merkezi, evren ve Tanrısal gücün merkezini temsil eder. Svastika, bilinen bir simge olarak Avrasya'nın bütün parçalarında kullanılmıştır”.

Amasya Hatuniye Camii çeşmesi başında da 5 adet (belirgin olarak 3 adet) Svastika sembolü bulunmaktadır.

. Sivas,Tunceli,Bursa ve Konya gibi Türkmen şehirlerimizde de birçok oz damgası bulunmaktadır.
Şamanların davullarında da oz damgasını görmek mümkündür.Buradaki anlamı ise Tanrı'ya Dönüş'tür...

Resimli Kanıtlar
 _________________________________________________________________________________

 _________________________________________________________________________________

 _________________________________________________________________________________
 Kamların davulunda bulunan oz damgası
 _________________________________________________________________________________
 Bir köy evinde bulunan kaşgar halısı
 _________________________________________________________________________________
 Konya Karatay Medresesi Yakın çekim
 _________________________________________________________________________________Kony
 Konya Karatay Medresesi farklı bir çekim1
 _________________________________________________________________________________
Konya Karatay Medresesi farklı bir çekim
 _________________________________________________________________________________
Sivas Divriği Ulu Camii'de bulunan Oz Damgası(Gamalı Haç,Svenstika)

Namık Kemal Zeybek’in kardeşi Ekrem Zeybek ile Sinan Kılıç'ın Ülkücü Hareket için tasarladığı Gamalı Haç temalı üç hilal.

1 yorum:

Yorum Gönder

 
solucan gübresi